mandag 7. april 2008

Dag 3 - Mandag 7 april

Vi våknet til en fantastisk dag, solen (16 grader) skinte men litt vind i luften. I dag skilte vi oss i 2 grupper. Den raskeste gruppen skulle tilbakelegge 115 km med 1300 høydemeter og gruppe 2 skulle kjøre 100 km med 1000 høydemeter.Dette høres kanskje ikke så mye ut mer her i støvell landet kjører man ikke rolig i bakkene. Her går det fort i bakkene. I tillegg sprer den grønne horde en del frykt. Vi kalles nemlig "The Green Machine".

Innledningsvis er det er resume fra gruppe 2 som startet klokken 09.30 fra stranden. Grei oppvarmingsfart i ca 20 min. Mye vind på flaten men når guiden tar lead er det alltid en rygg å ligge bak. Så startet den første bakken med Åsane ryttere langt fremme. Trond Boonen virker i uhyggelig bra slag og kjører føringer i ett sett. Etter ca 1 time skulle monsterbakken på 7 km forseres. Trond, Frode-Jarle, Eivind og Håkon la langt fremme sammen noen engelskmenn. Selv guiden ble frakjørt. Trond ble litt sliten på slutten og fant ut at for å ikke tape ansikt tok han og vred litt på hurtigkoblingen slik at bakhjulet løsnet og han måtte ta en pust i bakken. Av andre spetakulere opplevelser som kan nevnes var en vanvittig sidevind på en av flatene på toppen. Camilla ble tatt av vinden og blåst over i motsatt kjørebane der en møtende bil ble utfordringen. Den eneste løsningen på problemet var i dette tilfellet grøften. Det gikk heldigvis bra.

Lunsjen ble fortært i en idyllisk landsby full av brostein i alle ankomst- og avgangs traseer. Etter lunsj startet vi en 10 km nedkjøring med en god flate på 15 km deretter. Snittfarten her var ca 53 km/h. Ikke værst for noen skarve amatører fra Åsane. Nok en dag uten nevneverdige uhell.

Rapport fra Felice.....eller som Trond sier: Gruppe 1 !Etter en tøff dag med Felice igår var det kun Arne "canon", John, Morten ogFrank som siktet seg inn på en ny hard økt dag 2. Vi trengte ikke vente lenge på en bakke hvor våre svenske venner ga gass sammen med Felice. Svenskene var forsterket fra gårsdagen, og var 7 stk mot oss 4 fra ÅCK itillegg til vår italienske guide. Nå vet jo vi at det er kvalitet og ikke kvantitet som teller :-).

Etter ca. 13 km "oppvarming" ble det kjørt på i bakkene, og de grønne gjorde ikke skam på drakten. Pulsklokken lå tidt og ofte på 80-85 %. Etter en av de første bakkene måtte vi vente på en ilsint svenske som var misfornøyd med utstyret - så det ble en liten"mekke-pause" før vi kom videre. I løpet av dagen fikk vi også en lei sidevind som holdt på å rive flere over ende. Forøvrig gikk gikk det i nydelig terreng hvor vi "sugde" inn naturopplevelser på løpende bånd. Gjennom landsbyer, og gjennom rundkjøringer i beste "tour-stil". Hvorfor har vi ikke gjort dette før ? I Urbino var det kaffepause. På den lokale kafèen der var det noen fantastiske "kakegreier" som frsitet på disken - ifølge Arne "cannon" noe vi bare kunne ta. Vi var hungrige på noe søtt, så et gled ned sammen med cola'en. Urbino var en flott gammel landsby med bratte smale gater, og gamle bygninger og selvsagt en kirke med trapp hvor vi slo oss ned.

Da vi skulle fortsette hjem igjen møtte vi resten av gjengen i ÅCK - i gruppe 2. De så ut som de hadde tenkt å spise middag på en av restaurantene der. John og en av svenskene meldte derfor overgang til gruppe 2 i håp om en bedre middag og middagstempo hjem igjen.Andre del av turen var av litt lettere karakter, selv om det ble kjørt hardt i de gjenstående bakkene, så var gruppen mer samlet her. Morten hadde noen filmstunt når Frank lå i helene på teten opp en bakke. Han seilte lett opp på siden av oss og "intervjuet" i beste Sportsrevy-stil. Senere tok vi oss også tid til en stopp på hjemstedet til Valentino Rossi.Vel tilbake på hotellet kunne vi konstatere nok en tøff dag på setet, men vi fulgte svenskene til døren....også idag :-) Fantastisk opplevelse, og glimrende treningsøkt. Ca 103 km tilbakelagt på ca 3 t. 52 min og 1650 høydemeter !!!

På kveldingen var det et slags tortilla greier (piadina) ved bassenget før middagen ble fortært. Etter et par dager med stor spising virker det som folk har lært å moderere seg. Snart senker natten seg og klokken 22 er alle i seng!

Bilder fra Morten finner der her.

Lasse har også publisert sine bilder så de finner der her.